Öppet brev till SL om hur vi kan förändra pendelkaoset

Efter ytterligare en kaotisk dag med tågfel, växelfel, dålig information, evakuering av tåg uti kylan och nästan 15 min väntetid i frysgrader så bestämde jag mig för att skriva ett brev till SL. Det blev nedan text. Eventuella flestvaningar bjuder jag på, det är sent och jag har inte ätit någon middag än.

När/Om jag får svar kommer jag att publicera det här.

=== 

Hej SL.

Detta skickar jag som mail till er samt att det publiceras på https://pendlaren.wordpress.com samt länkas på twitter.com

Jag uppskattar verkligen om detta besvaras, och då int enbart av någon som har till uppgift att upprepa standardsvar, utan att ni tar till er detta och att jag får ett vettigt svar.

Jag åker dagligen med SL när jag pendlar till jobbet, och den längsta sträckan (tidsmässigt) är med pendeltåg.

Den senaste tiden har verkligen fått mig att omvärdera kollektivtrafiken i Stockholm, mitt val av bostadsort och mitt sätt att transportera mig till arbetet.

För mig känns det väldigt obehagligt att varje dag mötas av meddelanden som “växelfel”, “tågfel”, “spårfel”, “trafikstörningar pga väderlek”, “generella förseningar” och värst av allt de gånger då man inte får någon information över huvud taget.

1. Varför uppstår det sådana problem som nu sedan den 20/19 2009?
Kom igen nu, snö och vinter kan inte vara ett skäl för så mycket problem. Och om det nu är det så är det ett _symptom_ på att något annat är fel.

2. Vad kan jag göra för att påverka så att problem som dessa inte uppstår
Jag betalar trots allt 690 kr/månad. JAg är er kund. Jag har andra val, men hitentills har jag tyckt att åka med SL varje dag är bättre än andra transportsätt. Nu gör jag inte det längre. Hur kan jag påverka, vilka rekommenderar ni att man tar kontakt med? SL? SLs styrelse? Banverket? Politiker i min hemort? Min arbetsgivare? Vilken eller vilka anser ni är bäst väg in för att få SL att förstå att man måste göra saker för att undvika problem som dessa.

3. Hur tänker ni kompensera alla de pendlare som dagligen står ut med att bli runtknuffade utan en aning om när de kommer till jobbet eller kommer hem?
För mig är detta en självklarhet. Ni kan inte gömma er bakom en väderklausul och hävda att inga garantier gäller. Det är vare sig seriöst eller trovärdigt, och ni ger kvasianarkistiska rörelser som planka.nu extra kraft då fler anser att man kan strunta i att betala eftersom ni inte sköter ert uppdrag gentemot mig som kund.

Bjud på “månadskortet” för alla som har köpt ett färdbevis under denna extremt struliga period.

Med vänlig hälsning, och hopp om snabbt svar,
/Mattias

===

Jag råder även dig att kontakta SL. Inte med hot och skäll för det leder ingenstans! Utan med konstruktiva förslag, intelligenta frågor och påståenden. Prata med dina lokalpolitiker med. Det är valår nu, så denna fråga borde gå att få upp högt på agendan. Prata även med din arbetsgivare, detta berör i högsta grad även dem.

4 Comments

Filed under Uncategorized

4 responses to “Öppet brev till SL om hur vi kan förändra pendelkaoset

  1. Hej!
    Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina högst befogade frågor.
    Om vi börjar med ansvar och befogenheter så ligger det till så här:
    SL äger och ansvarar för underhåll av Tunnelbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Nockebybanan. På alla dessa banor är det SL som ansvarar för t ex snöröjning så att det går att köra tågen.

    Till för bara några år sedan hade vi emellanåt rätt stora problem med frusna växlar och annat elände även på dessa banor, inte minst tunnelbanan. Vi har, vill jag påstå, gjort vår hemläxa och lagt ner stora resurser i både tid, pengar och engagemang för att förbättra situationen. Vi ”snötränar” varje år uppe i Arvidsjaur, vi har införskaffat nya tekniska hjälpmedel, strömskenevärme, växelvärme, snöröjningsfordon och vi håller oss ständigt à jour med väderförändringar så att vi snabbt kan skicka ut de resurser som krävs.
    Alla dessa ansträngningar har gett goda resultat. Trafiken på dessa banor rullat på riktigt bra trots att vi har den kallaste och snörikaste vintern på 23 år.

    Pendeltågen däremot har drabbats av mycket stora störningar.
    Och nu kommer något, som kanske låter som en bortförklaring, men som inte desto mindre är fakta. Det är inte SL utan Banverket , som äger och ansvarar för spåren som både fjärr-, gods- och pendeltågen ska samsas på.
    Här har SL ingen tillgång till spår och växlar – vi vare sig kan eller får gå in och göra några insatser när det gäller spår, växlar och annat som hör till banan.
    Vi kör, kort sagt som ”gäst på spåren”.

    Detsamma gäller informationsanläggningen (högtalare och informationstavlor) där det är Banverket som sköter informationen.
    Det sistnämnda är något vi har föreslagit att vi ska få ta över ansvaret för. Vi vill också implementera nya tekniska informationssystem så att pendeltågsresenärerna kan få korrekt och snabb information.

    Detta är alltså dilemmat: det är SLs pendeltågsresenärer, men möjligheterna att förbättra situationen ligger till största delen utom räckhåll för oss.
    Vad gör vi då? Jo, vi försöker genom samarbete och dialog med Banverket verka för att underhållet ska bli bättre. Vår roll blir något av ”ombudsman” för pendeltågsresenärerna.
    Är vi nöjda? Långt ifrån!

    Sträng kyla och snö är – och kommer förmodligen alltid att vara – ett problem för all järnvägstrafik. Situationer kan uppstå där vi alla måste acceptera att vissa samhällsfunktioner drabbas av störningar.
    Det vi däremot ställer oss frågande till är att vi inte ser någon motsvarande kvalitetsförbättring när det gäller vinterunderhållet för pendeltågen som för våra egna banor.
    Detta är naturligtvis synpunkter som vi upprepade gånger och med mycket stor tydlighet framfört till Banverket.

    Nu till din fråga om kortpris och ekonomisk kompensation.
    I Stockholm har vi ett system med kort som gäller i hela länet. Det finns alltså inget särskilt ”pendeltågskort” eller ett särskilt ”tunnelbanekort”.
    Det innebär att vi inte kan urskilja och kompensera de resenärer som drabbats av de aktuella problemen. Alternativet skulle då vara att sänka priset för alla – även de dryga 75 procent av våra resenärer som inte åker pendeltåg utan dagligen reser med fullt fungerande trafik.
    En ekonomisk kompensation i den storleksordningen skulle innebära ett så betydande intäktsbortfall att det skulle drabba den fortsatta verksamheten hårt. En ond cirkel med andra ord.
    SL-s verksamhet finansierad av två ”penningpåsar” = biljettintäkter + skattemedel.
    Det innebär att SL ägs och finansieras av oss alla tillsammans. Det finns inga dolda resurser att trolla fram och använda till kompensation och det finns ingen utomstående finansiär som kan gå in och skjuta till medel. Varje biljettsänking måste alltså betalas av oss alla tillsammans – skattebetalare och resenärer och skulle dessutom få effekter på den fortsatta verksamheten.

    Vad kan vi då göra nu, idag, genast för att pendeltågstrafiken ska fungera bättre?

    Senast nu på förmiddagen har SLs vd kontaktat Banverkets ledning för att än en gång framhålla att situationen är ohållbar. Extratågen måste sättas tillbaka!

    Vi sätter in bussar som står i beredskap vid ett antal kritiska platser. Tillgången på lediga bussar och förare i rusningstrafik är, som alla förstår, dock starkt begränsad och restiden blir betydligt längre med buss än med tåg, men vi vill ändå kunna erbjuda något alternativ för de resenärer som står på perrongerna i kylan och väntar.

    Resegarantin gäller. Tar du en taxi eller har utlägg för egen bil när det är störningar i t ex pendeltågstrafiken så får du pengarna tillbaka av SL. (behåll kvittot bara!)
    inte heller någon optimal lösning, vi vet.

    Banverket har meddelat att de tror sig kunna komma ikapp med snöröjningen under dagen och att situationen därefter ska förbättras.

    Vi har som du märker ingen lösning på de akuta problemen och situationen innehåller fler än ett dilemma. Det vi vill att du och alla andra ska förstå och verkligen tro på att vi gör precis allt vi kan.

    Maria Adolfsson
    SLs pressavdelning

  2. Pia

    problemet med resegarantin är ju att det kräver att man har pengar att ligga ute med i avvaktan på ersättning. något som långt ifrån alla har.

  3. Nej Maria, resegarantin gäller inte för alla era resenärer. Om jag pga att tåget är försenat missar min buss, som körs av länstrafiken i ett annat län men ansluter till pendeln (Gnesta snackar vi om nu) så får jag ingen ersättning. Jag har en mil att göra efter Gnesta.

    Annars förstår jag att ni sitter i en knivig sits när ni är så utelämnade åt Banverket.

    Däremot har ju era förare möjligheter att informera om tåget är försenat t.ex. Där går det inte att lägga ansvaret på Banverket, men ändå fungerar även detta dåligt många gånger. Samma sak om man frågar i spärren, ingen vet någonting.

    Jag vet inte hur många gånger jag kommit med sent tåg till Södertälje hamn och blivit avsläppt utan minsta information om vad som händer nu, har det satts in extrabussar eller ska man vänta på nästa tåg? Oftast får man springa ner till busshållplatsen och titta helt enkelt. I spärren vet de aldrig någonting som sagt. Om du varit på Södertälje hamn vet du hur den stationen ser ut, den är inte direkt “användarvänlig” och busshållplatsen ligger ytterligare en bit bort med ännu fler trappor att ta sig nedför, totalt omöjligt om man har barnvagn eller svårt att ta sig fram alltså.

Leave a Reply

