Pendeltågets dåliga rykte

Pendeltåget är i särklass det färdmedel inom Stockholms lokaltrafik som har sämst rykte och som blivit mest utskällt. Trots att det åtminstone verkar som att en del busslinjer minst lika ofta får problem och att tunnelbanas gröna linje under en lång tid, flera år, drabbades av förseningar och inställda tåg.

En vanlig vardag reser ungefär en kvarts miljon människor med pendeltåget skriver DN i en artikel i går om måndagens förseningar.

Varför är pendeln så hatad? Jag har bekanta som vägrar ta sig ut till oss via lokaltrafik eftersom de måste sätta sig på pendeln. De betalar heller 300 kronor i taxi för att åka till oss. Det kan inte bara bero på förseningarna. Är pendelns rykte förtjänt?

Här är några argument jag fått höra.

Stationerna ligger för långt bort.
Även om det finns stationer mitt i stan så ligger de lite off. Det är tio minuters promenad från St Eriksplan, eller Fridhemsplan, till Karlberg. För att ta sig till Södra station måste man gå igenom otäcka Fatbursparken.

– Den är alltid sen!
Vilket inte är helt sant. Eftersom jag åker dagligen vet jag att den oftast går som den ska. Faktiskt.

– Det är långt mellan stationerna.
Och det är helt sant, men det finns en fördel med det och det är att det går fort med pendeltåget eftersom den inte stannar hela tiden. För när pendeln väl går, går det fort. När samma sträcka tar 25-30 minuter med tunnelbana eller buss, tar det 10 minuter med pendeltåget!

Vad tycker du om pendeltåget?

/petra

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “Pendeltågets dåliga rykte

  1. Jag kan tänka mig att pendeltågen skaffade sig dåligt rykte under de två förra extrema snövintrarna, 1982-83 och 1986-87, då uttrycket “pendeltågseländet” myntades, och då trafiken tidvis var helt inställd. Och att det ryktet kan hänga kvar trots att det var länge sen.

    En annan grej är att många innerstadsbor rent generellt tycker att det är jobbigt med längre kollektivtrafikresor. När jag har bott i slutet av någon t-banelinje har folk klagat på liknande sätt.

Leave a Reply

