Hyfs, folkvett och trängsel

I onsdags röt smallcakes till på Twitter om oskicket att ockupera sätet bredvid sig på pendeltåget med väskor och sånt, när det är så trångt som det är morgon och kväll. Jag var ju tvungen att instämma, för jag har absolut ingen förståelse för detta och har helt slutat fråga “Är det här sätet ledigt?”. Istället sätter jag mig helt enkelt och skulle det råka vara en gräddtårta eller tunn kristallskål i ockupantens väska så är det dennes problem. Nu brukar min landningshastighet vara anpassad så att vederbörande får undan sina pinaler. Helt befriad från hyfs och folkvett är alltså inte ens jag.

/Pär

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Hyfs, folkvett och trängsel

  1. +1 på den här!
    Jag gör likadant!

  2. Jag såg framför mig ett wrestling hopp ner på sätet, och landa med all kraft på rumpan.

    Själv har jag slutat fråga nynäspendlarna om sätet är ledigt, utan pekar där jag vill sitta och säger med myndig stämma “det är ledigt där va?”

    Funkar jämnt. På arlanda express är det värre, där kan man behöva fråga, och dessutom fråga på engelska, så lite ödmjukare ton behövs.

Leave a Reply

