Vad kan man som resenär kräva av SL

Jag har funderat mycket på KKL – konsumentköplagen och SL sedan i julas.

Jag har faktiskt förståelse för att det blir störningar när det kommer mycket snö. Men det jag inte förstår är SLs undanflykter och bortförklaringar

– SL skyller på banverket för att informationsflödet inte fungerar
Ungefär som att jag som SLs kund skall bry mig om det. Det måste vara en affärsmässig överenskommelse mellnan SL och deras underleverantörer.

Problemet är att informationen från SL är så usel, så man vet aldrig om det är en försening, inställt tåg eller spår/växelfel.

Det finns några få undantag, men som regel är informationen för dålig, kommer för sent och på fel plats så man kan inte tillgodogöra sig den.

Till exempel, sms med förseningsinfo kommer för sent. Ljustavlorna på stationen visar ingen eller liten försening och tåget är mycket sent. Utrop stämmer inte med den övriga informationen som är tillgänglig. Sitter man på tåget får man ingen information alls.

– SL hänvisar till Resegarantin.
Resegarantin täcker upp till 800 kr när man riskerar att bli mer än 20 min försenad.

Jag har själv använt resegarantin, men aldrig i rusningstrafiken. Problemet med resegarantin är att man vet ju aldrig när man riskerar att bli mer än 20 min sen, eftersom informationen är så usel.

Den sista punkten jag stör mig på är SLs resonemang: "Vi kan inte ge ekonomisk kompensation för det skulle bli för dyrt för oss"

Fundera på den! Kommer mer om det senare.

/Mattias http://twitter.com/mrhandley

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

