Svar till SL – sköt informationen och sluta lägg ansvaret på Banverket

Det här är ett svar på de kommentarer som SL och Banverket har lämnat här på Pendlaren.
Det man skall tänka på är att de som kommenterat har som yrke att leverera argument som laddar oss läsare med positiva argument, och att vi skall tycka att det låter som bra saker. När du läser deras svar, ställ den enkla frågan “en varför…” efter varje argument.

Då låter det inte riktigt lika positivt längre.

I korthet, det SL sköter själva hävdar de fungerar bra. Allt annat skyller de på Banverket.

Tågen skakar när de kör över växlar. Då lossnar iskockor från tågen, och faller ner i växlarna. Detta blockerar växlarna.

Enligt SL/Banverket (kommer inte ihåg var jag fick infon från) så finns det 17000 växlar i Sverige och det tar två timmar att rensa en växel (krävs ett arbetslag om två personer per växel).
17000 i hela Sverige, hur många växlar är det i storstadsregionerna? Och varför sätter inte Banverket in speciella åtgärder i just de områdean – för det är ju trots allt begränsade geografiska områden som påverkar väldigt många personer.

Banverket hävdade innan senaste snöfallet att de hade 1400 personer ute som utförde underhållsarbete.

Vad gör SL för fel?

Det kommer en längre post om detta på Pendlaren nu i veckan, men det låter som SM i bortförklaringar. Man sätter kundernas förväntan fel, och man sköter inte informationen till kunderna. Dessa två faktorer tillsammans gör att kunderna tappar förtroende för företaget och dess tjänster.

Märkligt att man klarar att köra tåg i Alaska, Finland, Ryssland och massa andra  ställen där man för massa snö. Och om det nu behövs två personer per växel, stoppa dit dem på varje växel hela tiden. Samhällsekonomiskt måste det vara mer lönsamt att bemanna _varje_ växel (under rusningstrafik) så att de rensar kontinuerligt istället för när det går sönder.

Har SL och SJ varit flata?

Slutsats: SL och SJ har varit för flata i den affärsmässiga överenskommelsen så Banverket kan smita undan med “force majeure” och “ojdå, hoppsan”.
Banverkets ledning kommer undan för de tvingas inte till att ta ansvar.
personer två timmar.
Banverkets huvudman (Transportstyrelsen? Regeringen?) har uppenbarligen inte ställt tillräckliga krav på utföraren.

Alla skyller på någon, ingen tar ansvar och vi kunder står där med trippel nitlott.
Vi får inte det vi betalat för, vi måste betala för att ta oss fram på annat sätt och vi kommer inte dit vi skulle i tid.

Dessutom får vi ingen ersättning något som vilket annat företag som bryr sig om sina konsumenter skulle betala ut.

SLs resegaranti

Resegarantin finns, och det är något du som resenär/konsument måste utnyttja. Den enda formen av kompensation du som resenär får är just resegarantin. Läs mer om resegarantin här: http://sl.se/Templates/FAQListing.aspx?id=6220

Resegarantin gäller såhär:

Om du riskerar att bli försenad i 20 minuter eller mer på din SL-resa kan du få ersättning för att resa med taxi, egen bil eller med ett annat trafikbolag (till exempel SJs tåg).

Du kan få ersättning för dina utlägg upp till 800 kronor för resa på annat sätt och för nya biljetter.

Enligt SLs presstjänst som kommenterat här på pendlaren så gäller SLs resegaranti vid de väderstörningar som varit, och det finns ingen information på SLs site om att resegarantin inte skulle gälla på grund av vädret.

Reglerna för resegarantin har du här: http://sl.se/templates/Page.aspx?id=6038 och formuläret som du fyller i för att få ersättning har du här: http://sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=88

Aftonbladet skriver för övrigt om pendelkaoset som senaste snöfallet orsakade: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6653130.ab

/ http://twitter.com/mrhandley

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s