Vad gav debatten på kvällsöppet?

Efter att ha blivit inbjuden till debatt om snökaos i Kvällsöppet i TV4 så började jag förbereda mig. En sak har jag lärt mig genom åren och det är att i en debatt så är det ofta den som har mest information och kan hålla sig lugnast som “vinner”.

När jag tittade igenom vad SJs VD Jan Forsberg sa på presskonferensen så stog en sak tydligt – SJ är egentligen fel företag att debattera med. SJ är en av flera operatörer (dvs de som kör tågen) på rälsen. De operatörer jag pratat med (Arlanda Express, SJ och SL) leker pekleken och pekar alla på samma syndabock, nämligen Banverket.

Med i debatten var även Åsa Torstensson, infrastrukturminister. Åsa leker pekleken även hon, och skyller på oppositionen för vad de (inte) gjort under tidigare mandatperioder. Det kan jag iofs förstå, för infrastruktur tar td, bara för att man häller X antal nya miljarder på underhåll och ny utrustning så löser sig inte problemen direkt.

Det här var det intressanta i debatten, SJ och ministern fokuserade helt och hållet på budget, infrastruktursatsningar och drift/underhåll av material.

Faktum är att Sverige i princip är ett u-land när det gäller spårburen trafik. Detta vet SJ. Och Banverket. Och SL. Och många andra aktörer. Men gladeligen tar de våra pengar varje månad. Och skyller sedan på någon annan när det går fel.

Det vi pendlare efterfrågade var bättre information. Rätt information på rätt plats vid rätt tillfälle. Det behovet/önskemålet/kravet känner jag att vare sig SJ eller ministern tog till sig.

Jag kommer följa upp debatten idag, genom att skicka ett mail till Jan F, till Åsa T, till Banverkets GD Minoo Akhtarzand samt till SLs VD Göran Gunnarsson – med den enkla frågan hur de ser på möjligheten att lämna den information vi pendlare behöver och när det kan vara infört.

Uppdaterad 2010-02-27: Har nu publicerat ett öppet brev till SL, SJ, Banverket och infrastrukturministernhttp://www.spinell.se om att vi resenärer behöver bättre information och att vi är redo att hjälpa till

/Mattias http://twitter.com/mrhandley

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

